Svenska Amerika Linien (SAL) 1915-1975
En svensk kryssningsepoks början
och slut
1975 tog det slut - Svenska Amerika Linien (SAL) sålde sina sista fartyg - KUNGSHOLM och GRIPSHOLM. Den stora epoken med dessa gigantiska skepp var över.
Svenska Amerika Linien (SAL) startades 1915 av Gunnar Carlsson ihop med
skeppsredaren Dan Broström som blev verkställande direktör. För att rederiet skulle kunna
starta sin trafik fordrades ett aktiekapital på 10 miljoner kronor. Skeppens plats i hamnen i Göteborg var vid Stigbergskajen vid emigrationskontoret "Amerika-skjulet".
I New York var det vid Pier 97 vid 57th Street. Innan skeppen kom i hamn i New York gjordes det även ibland stopp i hamnar som Oslo, Köpenhamn och Halifax i Kanada.
Hemmahamn Göteborg
Svenska Amerika Linien utgick från Göteborg och hamnen blev en känslomässig
plats för möten och avsked under en lång tid. Svenska Amerika Liniens båtar präglades av
känslomässiga och dramatiska incidenter. Avskedets stund där fattiga föräldrar och deras
emigrerande barn tog avsked på obestämt tid. Orkestern spelade, man kastade band till
varandra. De anhöriga som stod på kajen kastade band till sina nära och kära som stod
på däck. Man ville, symboliskt hålla banden kvar så länge som möjligt.
När båten gled ut brast banden.
Amerikabåtarna var göteborgarnas stolthet. Alla de vackra fartygen som seglade
under svensk flagg (STOCKHOLM, KUNGSHOLM, DROTTNINGHOLM och GRIPSHOLM).
Det var många som reste till Göteborg för att följa med på atlantkryssningarna.
Göteborg blev en port ut i världen och en plats på kartan, vilket naturligtvis
betydde mycket för staden.
Speciellt intressant var det när de såkallade julbåtarna kom i hamn. Man annonserade
om detta i tidningen och från Stockholm skickade man även ned speciella journalister för att dokumentera händelsen.
|
|
Till havs
Ute till havs kunde det ibland vara stor dramatik. Stormar som vräkte omkull
det mesta som inte var fastsurrat ombord, exempelvis krossat porslin och sjösjuka
passagerare. Det kunde även hända att passagerade föll överbord under storm eller bröt
nacken.
Kändisar ombord
Kända personer som har rest med fartygen genom tiderna är bla Greta Garbo,
Kung Gustav VI Adolf
och Drottning Louise, Prinsessan Sibylla med dåvarande lillprinsen (idag Sveriges Kung - Carl XVI Gustaf ) och Ingemar Johansson (världsmästern i boxning 1959).
Greta Garbo till Amerika 1925
En utav våra kända svenskar som har rest med Svenska Amerika Linien är Greta Garbo. Nedan information är från skepplistorna i Göteborg. Hon reste med DROTTNINGHOLM.
Förnamn: GRETA
Efternamn: GARBO
Ålder: 19 år Kön: K
Församling: Län: A
Titel/Anm: SKÅDESPELARE
Utresehamn: GÖTEBORG
Utvandrardag: 1925 06 26
Destination: NEW YORK
Greta Garbo (1905-1990) "Den gudomliga" filmstjärnan.
Hon är föddes i Stockholm som Greta Lovisa Gustafsson och är även begravd i Stockholm. Hon debuterade i Hollywood 1926. Hennes skönhet och hennes röst gjorde henne till en av filmens stora publikmagneter genom tiderna.
Mellan åren 1922-1924 studerade hon på Dramaten i Stockholm, det var där hon träffade regissiören Mauritz Stiller. Det var han som gav henne namnet "Greta Garbo". När Stiller reste till USA 1925 följde Greta Garbo med. Greta Garbo blev under mitten på 1920 och 1930- talet känd som en av de glamorösaste skådespelarna i USA. Hon blev även känd för sin skygghet och det kom att bli Gretas kännetecken. Hon blev amerikansk medborgare, 1951. I mitten av 1950-talet köpte hon en sjurummare på Manhattan, 450 East 52nd Street, där bodde hon tills hon avled 15 april 1990.
Foto: Greta Garbo och Mauritz Stiller ombord Drottningholm 1925. / salship.se |
|
|
|
Andrea Doria - Stockholm kolliderar
Den 25 juli 1956, sjunker den Italienska atlantångaren ANDREA DORIA efter en
kollision med fartyget STOCKHOLM från Svenska Amerika Linien.
När fartyget närmade sig fyrskeppet Nantucket, den första fasta
positionsangivelsen på den amerikanska östkusten 220 nautiska mil från New York, rådde dimma -
vilket dock inte fick henne att sänka farten. I motsatt riktning stävade vid tillfället
Svenska Amerika Liniens fartyg STOCKHOLM som var på väg hem till Göteborg med 534
passagerare ombord. ANDREA DORIA glider i hög fart in med sin styrbords sida rakt in i STOCKHOLMs för. Fören
gjorde ett stort hål i ANDREA DORIA och efter kollisionen vattenfylldes två vattentäta
avdelningar och vattnet forsade in. 46 passagerare omkom i själva kollisionen. Övriga
plockades upp av andra fartyg, bla STOCKHOLM. 11 timmar efter kollisionen , sjönk ANDREA DORIA.
STOCKHOLM styrde mot New York för att reparera sin skada.
GRIPSHOLMS öde.
Skeppet kunde idag ha legat i hamnen i Stockholm. Men ett beslut kom aldrig och hon hann att sjunka utanför Goda Hopps Udden.
Det var synd ! Idag hade vi annars kunnat inkvartera oss på GRIPSHOLM under våra besök i Stockholm, (det fanns planer på att göra om henne till ett flytande hotell).
Hon sjönk den 12 Juli, 2001 kl 5 på morgonen.
Fler andra skepp från Svenska Amerika Linien såldes vidare till andra rederier, bytte namn och tyvärr demonterades många av de helt ned.
|
Foto: Gripsholm i Göteborgs hamn / salship.se |
Källor:
www.greatoceanliners.net
sal.hagmanstorp.com
salship.se |
|