Resan hem
Detta är berättelsen om Lennart Pearson, bosatt i South Carolina, USA. Han åkte tillsammans med sin mor med M. S. GRIPSHOLM 1946 från New York till Göteborg för att besöka sin familj i hemlandet Sverige.
Lennart Pearson är idag präst. 1946 åkte han med sin mor som ville återvända till sitt hemland för att besöka sin åldrande far, Petter Johan Svensson i Hannabad (i närheten av Markaryd). Detta är hans minnen av resan över Atlanten och vägen till Göteborg och Hannabad.
När andra världskriget var slut och när Svenska Amerika Linien återupptog sina atlantresor, satte hans mor upp sitt namn på en lång väntelista för reservation av biljetter. Till slut fick hon reda på att hon fått en hytt på M. S. GRIPSHOLM, som avgick 6 december och med anländning till Göteborg 10 dagar senare, precis innan jul.
Detta är ett utdrag av Lennart minne från sin resa.
Komplett artikel kan ni hitta i tidningen - Swedish American Genealogist no 1 (2006)
Av: Lennart Pearson, South Carolina, USA
Båten
För mig var GRIPSHOLM jättestor. Den var dockad på 57:e gatan, vid
Pier 97 på Hudson floden. Pieren var lång och terminalen
var en lång dragig byggnad där det fanns flera tusen människor som höll
på att räkna ut hur systemet
fungerade. Det fanns bagage överallt. Flyttbara staket skiljde
passagerarna åt beroende på vilken klass
de skulle resa i. Första klass fick blåa lappar på väskorna, andra klass
fick gröna lappar och turistklass
röda lappar. Bagaget skulle inregistreras på efternamnet.
New Yorks hamn
Utanför tutade
taxibilarna, påflugna stadsbud
med dragkärror gick nykomlingar till mötes, gatuförsäljare salubjöd
läsk och oätlig varmkorv.
Inomhus förklarade otrevliga poliser skyltarna, folk skrek tvärs över
spärrarna, mödrar drog
i tjuriga barn, tonåringar glodde på varandra, tjänstemän stämplade
alla papper i närheten,
representanter från resebyråerna sålde biljetter, ängsliga tanter höll
fast sina handväskor och
var på vakt mot bovar och ficktjuvar.
Bortom bullret genom öppna väggar kunde jag se hyttventilerna på den
stora, strålande vita
oceanångaren - och landgångarna som ledde ombord.
Flera från kyrkan hade kommit för att säga adjö. Vi var alla
söndagsklädda. Själv hade jag hatt
med brätte som jag tog på mig under protest eftersom jag hatade hattar.
På båten - vi lämnar hamnen
Klockan 11.30, trettio minuter innan GRIPSHOLM skulle avgå, meddelade
skeppets signalhorn att alla
besökare skulle gå iland. Det var ett ljud man aldrig glömmer,
storslaget och öronbedövande och som
kom tillbaka som eko från New Jersey sidan av Hudson floden. Avskedet
var svårt.
När jag sa adjö till min far, anade jag inte att det var svårare för
honom än för mig.
(Det tycks alltid vara värre för den som blir kvar).
På den tiden brukade man kasta färgade pappersband från båten till
familjerna på kajkanten. Det tunna papperet var
den sista länken med fastlandet som bröts när båten lösgjordes från
kajen.
Båten bogserades sakta ut i Hudson floden medan figurerna på land blev
mindre och mindre tills
man inte längre kunde urskilja dem. När båten kommit ut i hamnen drog
sig bogserbåtarna
undan och skeppets propellrar började rotera.
|
|
Ombord
Jag stannade på däck tills framemot 14.30, då GRIPSHOLM hade
passerat Frihetsgudinnan och Ellis
Island och kommit utanför hamnen. Stewarden började servera de olika lunchrätterna, många delikatesser
som jag kände igen hemifrån, ost,
sill och lingon. Skandinavisk cuisine, alltså svensk, norsk och dansk
mat är unik i sitt slag.
Det är inte alla som tycker om rökt ål, getost, kalvsylta och lutfick
men nästan alla kan hitta
något smakligt på bordet, i synnerhet när maten följs av riktigt
kaffe, danska smörkakor och
hallongräddtårta.
Längre fram på eftermiddagen skulle vi tränas i livbåtskunskap. Vi var
alla uppdelade på olika
livbåtar. Vid en viss signal skulle vi alla samlas vid förutbestämda
ställen på däck.
Vår hytt var på D-däck, ungefär vid vattenlinjen. Det fanns två däck
till längre ner, E- och
F-däck. Hytten var trång. Man kunde knappast vända sig. Jag tänkte
tillbringa så mycket tid som
möjligt utanför hytten.
På väggen i en korridor fanns en karta där man varje morgon kunde se
hur långt båten hade kommit
under senaste dygnet, vanligen 30-40 sv.mil. Brevid kartan fanns också
en sammanfattning av
nyheterna som hade fångats upp av skeppsradion under natten,
tillsammans med ett schema över
dagens evenemang.
På söndagsmorgon, till exempel, fick vem som helst delta i gudtjänsten
som ägde rum i den stora
salongen i första klass. Gudstjänsten förrättades av kaptenen som läste
svenska kyrkans morgonbön
och psalmerna ackompanjerades på en liten bärbar orgel. |
Speciella aktiviteter ombord
Söndagsmiddagen var speciell. Det var smörgåsbord med alla sorters
delikatesser.
På matsedeln fick vi dagliga meddelanden om tidsförskjutningen som var
6 timmar.
Varje dag skulle vi sätta fram klockan tjugo eller trettio minuter för
att få rätt lokaltid. När frukosten var slut hyrde många solstolar med filt för att sola sig
på däck och njuta av den salta
sjöluften. De som var mera energiska spelade shuffleboard eller
ping-pong.
Sjösjuk
Vissa (liksom min mor) led av sjösjuka, en obehaglig känsla som uppstår
när vad man ser med
ögonen och vad man känner för övrigt inte går ihop. Under veckans lopp
blev vädret stormigt och
vissa delar av däck stängdes av. Min mor blev kvar i hytten under
flera dagar.
Maten var inte lika smaklig som den var i början men jag missade inga
måltider och faktiskt
kände jag mig ganska vuxen av att sitta ensam vid bordet.
Senare på veckan, åt styrbord kunde jag se den klippiga Skottlandskusten och på
kartan brevid hissen syntes
det att vi just skulle passera norra Storbritannien.
Det sägs att sjösjukan går bort så snart som man ser land och min mor
var för tillfället tillbaka
bland de levande - men bara för tillfället - för Nordsjön är som bekant
stormig i december.
Vi anländer till Göteborg
På måndagen gick vi upp tidigt. Det som motsvarar New York´s Ambrose Lightship hette Vinga Fyr, ett
gammalt fyrtorn som markerar ingången till Göteborgs skärgård. Efter
Vinga fyr fick båten lotshjälp
och fortsatte sakta längs den väl markerade farleden mot staden. Det
fanns många små klippiga öar och
ibland kunde vi se folk utomhus som stod och vinkade mot båten. Vid
halv-elvatiden kom vi in i Göta älv.
Till vänster kunde jag se ett stort skeppsvarv, Götaverket, med stora
kranar och stålkonstruktioner. Olika skepp i torrdockor, båtar med olika konstruktion och dessutom den
bogser- och pråmtrafik som
vanligen finns i en stor hamnstad.
|
Amerikaskjulet
Snart fick jag syn på
"Amerikaskjulet", ankomstbyggnaden där
vi skulle gå i land. Den var festligt dekorerad med flaggor och fanor,
och på
toppen fanns, med 25 meters intervall, en mängd blågula svenska flaggor
som vajade vackert i vinden.
Nedanför stod en stor folkhop som väntade på att alla 1.350
passagerarna skulle stiga iland.
GRIPSHOLM fastgjordes vid tolvtiden, men det dröjde flera timmar innan
vi fick gå iland eftersom
de som åkte första eller andra klass fick företräde. Emellertid kunde
jag från däck se hur bagaget
och postsäckarna hissades upp ur lastrummen i jättestora nät.
Efter att ha gått genom ett sällskapsrum där myndigheterna kollade
papper och pass, var tiden inne.
Vi gick försiktigt ner på landgången och jag var verkligen i Sverige!
I New York låg kajen vinkelrät mot gatan och i Göteborg låg den
parallellt med gatan. Annars
såg Amerikaskjulet ut ungefär som avresebyggnaden i New York fast det
var bättre ordning i Göteborg.
När vi hade samlat ihop alla väskor fick vi tag i en tullinspektör.
Han ställde några frågor
om innehållet och satte en lapp på varje väska.
På väg till släkten
Så småningom kom vi till järnvägstationen. Det var en ny och spännande
värld som väckte min
uppmärksamhet. Godsvagnarna var ovanligt korta och knubbiga.
Passagerartågen hade skyltar på
varenda tåg som angav bestämmelsort.
När tåget kom till Markaryd möttes vi på stationen av min morbror
Andrew Johnsson och min kusin
Allan, tio år. Jag glömmer aldrig taxifärden till Hannabad, ungefär fem
kilometer. Det var mörkt,
marken var täckt med kanske 40 cm snö och när Markaryd försvann bakom
oss kunde jag inte se
mer än det som belystes av billyktorna. Man kunde knappast se vägen
fast han som körde verkade
känna till varenda krok och vändning.
Vi åkte upp för backar och ner igen, över små broar, och genom barrskog
med stora, höga granar
vilkas snötäckta grenar svepte ner och bugade sig djupt i hälsning. Det
var oerhört vackert!
Återföreningen var känslosam. Tårarna rann och alla skulle prata
på samma
gång. Jag kände inom mig att min mor var mycket mycket glad.
|
|
Vi vill tacka Lennart Pearson och the Swedish American Genealogist för tillåtelse att publicera denna artikel på vår hemsida.
Foto: Lennart Pearson, South Carolina, USA
Källa: Swedish American Genealogist no 1 (2006) |
|