|
Svenska Amerika Linien (1915 - 1975)
Här följer historiska årtal om Svenska Amerika Linien (SAL)
Slutet av 1800-talet - allt fler länder startade direktförbindelser
till USA för att slippa gå via England.
1893 - startade Scandia Line direktförbindelse mellan Göteborg och New York.
1904 - Rederi AB Transatlantic bildas av Wilhelm R Lundgren från Göteborg
(1856-1914). Trafiken gick till Sydafrika och Australien. Han var också starkt
pådrivande för att få till stånd en direktpassagerar- och fraktförbindelse mellan Sverige och
Nordamerika. Tanken förverkligades strax efter hans död 1914 med starten av
passagerarlinje mellan Sverige och Nordamerika - Rederi AB Sverige-Nordamerika (senare Svenska Amerika Linien).
1912 - öppnade AB Svenska Amerika-Mexiko-Linien, i samtrafik med ett norskt
rederi, förbindelse mellan Göteborg och Nordamerikas Förenta Stater samt Mexiko.
Förbindelsen upprätthölls med en resa i månaden från Göteborg till Boston
och Philadelphia (norra grenen) och från Göteborg till Newport News, Vera Cruz,
Tampico, Galveston och New Orleans.
1915 - Efter Wilhelm Lundgrens död förde Gunnar Carlsson ihop med skeppsredaren Dan
Broström idén vidare och startade Svenska Amerika Linien (SAL) - "Den Vita Flottan". Dan Broström blev
verkställande direktör. För att rederiet skulle kunna starta sin trafik fordrades ett
aktiekapital på 10 miljoner kronor.
Dec 1915 - Rederiet startar med STOCKHOLM I som inköptes från Holländska
Amerika Linien. Den 11 Dec 1915 kl. 13.00 avgick hon från Göteborg till New York. Ombord fanns 150
passagerare och priset för en 1:a klass biljett var 350 kronor.
Den första resan blev ett äventyr. Starten skedde mitt under brinnande
krig och STOCKHOLM stoppades av engelska örlogsmän och beordrades till Kirkwall på Orkney för
visitation, därångarens post beslagtogs. Uppehållet i Kirkwall blev tre dygn, och
STOCKHOLM anlände till New York 15 dygn, 10 timmar och 58 minuter efter det att
fartyget lämnat Göteborgs hamn.
1914-1918 - Under första världskriget blev situationen dramatiskt för
Svenska Amerikalinjen. När ubåtskriget och minorna var som flest kunde man inte göra lika många
resor som tidigare.
1920-tal - Efterkrigstiden.
Det var under denna tid som passagerarantalet ökade från
Sverige. Landet var fattigt och det rådde brist på mat. Emigrationen ökade på nytt. Under denna ”sista våg” av utvandringen spelade SAL sin roll.
Emigrantströmmen kom att ersättas av turistresenärer och SAL blev en länk mellan den första
utvandrargenerationens barn och barnbarn och deras gamla land, samtidigt som
svenskar med släkt i Amerika sökte sig dit. / DROTTNINGHOLM avgår till New York på sin första resa. |
1924 - Fler skepp hyrdes in under några år. Från Holland hyrdes S.S.
NOORDAM, som under svensk flagg gick under namnet KUNGSHOLM. Fartyget återlämnades
till det holländska rederiet 1924. Från 1924 anlöpte man även Halifax innan man anlöpte New York. Hemresan
gick alltid direkt till Göteborg.
1925 - Flottan fick ytterligare ett fartyg, GRIPSHOLM från England. /
Greta Garbo reser tillsammans med Mauritz Stiller till New York med
DROTTNINGHOLM. / SAL's grundare, Dan Broström, dör i en bilolycka.
1928 - Flottan utökades med M.S KUNGSHHOLM II som byggdes i Tyskland.
1935 - Greta Garbo återvänder till Sverige på besök med KUNGSHOLM.
1936 - SAL beställde ett av sina största skepp. Hon skulle byggas
på Monfalconevarvet i Italien och skulle levereras 1939.
1938 - Den 19 dec bryter en brand ut på skeppet
och fartyget blir helt utbränt. Ett nytt skall byggas.
1941 - Ett nytt fartyg byggs och blir färdigt 1941 och döps till STOCKHOLM. Kriget
rasar som värst runt i Europa och den såkallade Skagerrackspärren hade satt lås om
Skandinavien och rederiet kunde aldrig ta hem sitt nybygge. Hon säljs samma år till
Italien. Samma år sägs den nya STOCKHOLM ha blivit skissad på baksidan av ett kuvert.
Det nya fartyget skulle först och främst byggas för passagerartrafik över
Atlanten. Man enas även om att det nya fartyget skulle bli ett kombinerat last- och
passagerarfartyg, då en snabb och regelbunden frakt till Amerika även var mycket viktig. |
12 dec 1941 - KUNGSHOLM II beslagtogs av den amerikanska staten. Hon döptes
om den 2 januari 1942 till John Ericson och tjänstgjorde under kriget som
trupptransportfartyg i Medelhavet och i Stilla Havet. Hon deltog även i invasionen av Normandie
1944.
1939-1945 - Andra världskriget påverkade också Svenska Amerika Linien. Flera
båtar demonterades ned somanvänds under tidigare år och KUNGSHOLM fraktade ca 130
000 amerikanska soldater ut till alla fronter under kriget. Flera andra skepp transporterade
sårade soldater och även tyska, engelska och amerikanska krigsfångar. De
transporterade även många judiska fångar från koncentrationslägren.
1945 - återupptog rederiet trafiken på Nord-Amerika och förhoppningarna var
stora och stämningen hög, men konkurrensen hårdnade från flyget. Verksamheten ändrades
till lyxkryssningar för bl. a amerikanska passagerare. Svenska Amerika Linien blev ett av
världens största kryssningsrederi med en mycket exklusiv kundkrets.
1947 - SAL köper tillbaka John Ericson och döper tillbaka henne till sitt tidigare namn KUNGSHOLM. Några månader senare såldes hon vidare till Homes Lines, som döpte om henne till ITALIA. Hon var skadad av brand och hennes nya ägare reparerar henne på det italienska varvet Ansaldo i Genoa. Hon börjar nu gå på trafik mellan Genoa och Sydamerika och senare på rutten Genoa-New York.
25 juli 1956 - STOCKHOLM kolliderar med den Italienska atlantångaren ANDREA DORIA, öster om Nantucket, 220 nautiska mil från New York. ANDREA DORIA går till botten med 46 av sina passagerare. 5 st ombord STOCKHOLM dödas. STOCKHOLM vänder tillbaka till New York för reparation. ANDREA DORIA ligger på ca 60-80 meter djup och är ganska välbevarad. |
7 feb 1948 - levererades STOCKHOLM III till Svenska Amerika Linien, byggd hos
Götaverken i Göteborg. STOCKHOLM är SAL:s första svenskbyggda fartyg och det största passagerarfartyget som byggts i Sverige.
Jungfruresan går den 21 febr. 1948 från Göteborg till New York.
Tänk om de gamla amerikafararna hade fått uppleva denna lyx som nu mötte passagerarna. För lyx var det - för passagerarna var det en fantastisk upplevelse att färdas över atlanten.
Ombord KUNGSHOLM och GRIPSHOLM fanns frisörsalonger, pool, biografer, specialinredda lekrum för barnen, fantastiska hytter och sällskapsrum och naturligtvis en underbar matsal med servering av läckerheter av alla de slag. Aktiviteter fanns det gott om - man kunde bl a gå på gudstjänst, lyssna på föredrag, se film en till två gånger om dagen, ta danslektioner och få bridgeundervisning. Uppe på däck erbjöds lerduveskytte. För de som inte var så aktivitetslystna kunde man hyra sig en solstol och bara koppla av.
1975 - Konkurrensen blev dock för svår och 1975 upphörde verksamheten helt.
Trafiken på Atlanten hade under de senare åren minskat kraftigt. Konkurrens
från flyget och de ökade fartygspriserna ledde till en ekonomisk kris.
De sista åren gjorde SAL stora ekonomiska förluster vid varje resa.
Nedläggning av Svenska Amerika Linien
Det extremt påkostade, lyxiga och vackra fartyget KUNGSHOLM såldes vid
avvecklingen 1975 för 65 miljoner kronor. Det var ungefär hälften av vad rederiet hade betalat
varvet som byggde henne. Man
beräknade att om KUNGSHOLM istället beställts 1975 hade priset legat på drygt 300 miljoner
kronor.
Försäljningen av KUNGSHOLM och GRIPSHOLM och nedläggningen av Svenska Amerika Linien
betraktades som en nationell tragedi av många svenskar. I USA blev man bestörtade. Man
hade förlorat ett av de mest traditionsrika banden mellan Sverige och Amerika för alltid.
GRIPSHOLM II såldes till Nautilus Armadora SA i Grekland, och fick namnet
NAVARONI. KUNGSHOLM IV såldes till Flagship Cruises Ltd i Leberia.
Källa: sal.hagmanstorp.com
www.salship.se
www.greatoceanliners.net
www.norwayheritage.com
Länkar: Marinmuseet i Varberg - http://hem.passagen.se/marinmuseet/
Information om Andrea Doria - http://www.titanicnorden.com/skepp/andrea.html
|
|
|